Skip to main content

Opis kontrahenta:

WIALAN Langer i Wiatr Spółka Jawna rozpoczęła działalność 6 marca 1992 r. jako jedno z pierwszych prywatnych przedsiębiorstw w sektorze rolniczym. Od tego czasu, w sposób nieprzerwany, działa w wielu segmentach zaopatrzenia ogrodnictwa i rolnictwa, dostarczając środki produkcji i usługi. Dziś spółka zatrudnia ponad 400 osób i oferuje kilkadziesiąt tysięcy artykułów rozmieszczonych na ponad 40 tys. m2 powierzchni magazynowej zlokalizowanej w Tarnowie (woj. małopolskie).

Sytuacja wyjściowa:

Dynamiczny rozwój firmy na przestrzeni ostatnich lat (istotnie zwiększająca się ilość oferowanego asortymentu, coraz większa różnorodność towarów, jego specyfika czy też plany rozpoczęcia sprzedaży poprzez sklep internetowy) oraz charakter prowadzonego biznesu (mocno zaznaczające się zjawisko sezonowości branżowej powodujące nagromadzenie i konieczność obsługi dużej ilości towaru w krótkim czasie) spowodowały, iż zarząd firmy Wialan zdecydował się na daleko idące zmiany w swojej logistyce oraz modernizację jej zaplecza infrastrukturalnego.

Pierwszym, bardzo ważnym krokiem zmian była budowa nowego, głównego magazynu firmy. Nowy obiekt magazynowy został zaprojektowany od strony użyteczności logistycznej i wybudowany przy wsparciu konsultantów Elandis. W kolejnym kroku zdecydowano się na wdrożenie nowego systemu WMS, który swoim zakresem funkcjonalnym miał objąć nie tylko nowy magazyn, ale także 6 innych, już istniejących obiektów. Celem wdrożenia była chęć daleko idącej ewidencji, rejestracji i śledzenia wykonywanych czynności – większa automatyzacja i optymalizacja krytycznych procesów biznesowych firmy.

W kontekście wdrożenia systemu WMS Wialan potrzebował także globalnego systemu oznaczeń w magazynach, modernizacji/rozwoju swojej infrastruktury teleinformatycznej (systemy LAN, WLAN czy monitoringu) oraz sprawdzonych i bezawaryjnych urządzeń do identyfikacji towarów.

Rozwiązanie – system WMS:

Na bazie przeprowadzonego konkursu ofert firma Wialan wybrała system do zarządzania gospodarką magazynową firmy Elandis – Feniks WMS.

– Szukaliśmy systemu, który podoła naszym specyficznym wymaganiom: tu i teraz oraz w przyszłości. Posiadamy wiele obiektów magazynowych, więc krytycznym wymaganiem wobec nowego systemu WMS była możliwość zarządzania procesami magazynowymi realizowanymi pomiędzy nimi. Kluczowe były także: obsługa logistyki towarów niebezpiecznych (ADR), zapewnienie możliwości rejestracji i śledzenia numerów partii wybranych towarów, integracja i współpraca z automatyką magazynową oraz funkcjonalność pozwalająca zarządzać dostawami do Klientów realizowanymi z wykorzystaniem transportu własnego. Wszystkie te elementy zapewniła nam firma Elandis poprzez oferowany przez siebie system WMS Feniks. [Sławomir Smoleń, dyrektor sprzedaży Wialan]

Docelowy kształt procesów logistycznych jakie miały być realizowane z wykorzystaniem systemu Feniks WMS, specyfika działalności, wymagające środowisko pracy, ale też rekomendacje Elandis jako Premier Solution Partnera firmy Zebra spowodowały, że firma Wialan zdecydowała się na wybór i zakup nowej floty urządzeń do automatycznej identyfikacji sygnowanych marką Zebra.

– Potrzebowaliśmy zakupić zarówno terminale radiowe, drukarki kodów kreskowych, jak i skanery kodów. Nasze dotychczasowe, dobre doświadczenia – korzystaliśmy długi czas z kolektorów Zebra serii MC9090 – jak i pozytywna ocena nowych rozwiązań na bazie przeprowadzonych testów spowodowały, że nie mogliśmy podjąć innej decyzji jak zakup nowych urządzeń firmy Zebra. [Maciej Walaszek, dyrektor IT Wialan]

W zakresie terminali radiowych wybór firmy Wialan padł na flagowy model – MC9300. Wybrano i zakupiono 2 konfiguracje: z kamerą i bez.

Do pracy z takim a nie innym asortymentem, ale przede wszystkim w wymagającym środowisku pracy (część operacji wykonywana poza budynkami magazynowymi), potrzeba nam było urządzeń niezawodnych i wytrzymałych, posiadających czytelny i duży wyświetlacz, zapewniających bezproblemowy odczyt kodów kreskowych i komunikację radiową. Co więcej, przez to, że nierzadko zdarza się, iż przyjmowany do naszego magazynu towar jest uszkodzony, chcieliśmy mieć też urządzenie, które pozwoli pracownikowi realizującemu przyjęcie tego towaru zrobienie zdjęcia i jego rejestrację w systemie WMS. Wszystkie te wymagania spełniał model MC9300, dlatego też zdecydowaliśmy się na wybór tego urządzenia i jego finalny zakup.

[Przemysław Adamus z działu IT firmy Wialan].

Wraz z urządzeniami mobilnymi Wialan zdecydował się także na zakup drukarek oraz bezprzewodowych skanerów kodów kreskowych. W obu przypadkach wybór padł także na rozwiązania firmy Zebra. Zakupiono drukarki przemysłowe (model ZT411), jak i biurkowe (model ZD621) oraz skanery kodów kreskowych (model DS8178). Kilkadziesiąt sztuk drukarek wyposażono w specjalne, ogrzewane futerały, które zabezpieczają je przed niskimi temperaturami panującymi w strefach, w których pracują urządzenia. Drukarki ZD621 oraz skanery DS8178 stanowią także główne wyposażenie kilkudziesięciu stanowisk pakowania zamówień internetowych.

Odpowiednio skonfigurowane i wyposażone stanowiska pakowania zamówień internetowych sprawiają, że jesteśmy w stanie realizować w szczycie sezonu nawet parę tysięcy takich zamówień na dobę.

[P. Adamus]

Oprócz klasycznych potrzeb w obrębie logistyki magazynowej jednym z kluczowych wymagań stawianych przez firmę Wialan nowemu systemowi WMS była automatyzacja i obsługa procesów dostarczania towarów Klientom realizowanych z wykorzystaniem transportu własnego. W kontekście tej konkretnej potrzeby firmie Wialan oddano do użytku moduł spedycyjny systemu Feniks WMS. Daje on możliwość zarządzania procesami logistycznymi związanymi z dostawą i odbiorem towarów do/od swoich Klientów, np. definiowanie tras, floty aut, kierowców, obsługę zleceń załadunków i rozładunków czy wydruku dokumentów przewozowych. Aby móc w pełni efektywnie wykorzystywać moduł spedycyjny systemu Feniks WMS firma Elandis zarekomendowała zakup komputera mobilnego typu PDA – Zebra TC57x.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z zakupu urządzeń Zebra TC57x. Mają bardzo dobry wyświetlacz, który gwarantuje bezproblemową pracę naszym pracownikom w terenie (niezależnie od tego w jakich warunkach pracują). Wytrzymała bateria to też bardzo duży ich atut.

[P. Adamus]

Ciągłość i bezpieczeństwo biznesu to dla firmy Wialan podstawa, dlatego też każde z zakupionych w ramach inwestycji wdrożenia systemu Feniks WMS rozwiązań sprzętowych zostało objęte 5-letnim pakietem serwisowym Zebra. Gwarantuje to firmie bardzo szybki czas naprawy urządzeń: wracają one naprawione z powrotem do Wialan w maksymalnie 5 dni od momentu zgłoszenia usterki.

Rezultaty:

Wraz z odpowiednio zaprojektowaną, oznakowaną i wyposażoną w system sieci bezprzewodowej i monitoring przestrzenią nowego magazynu i wdrożonym systemem do zarządzania gospodarką magazynową Feniks WMS, urządzenia firmy Zebra stały się ważnym elementem składowym życia logistyki magazynowej Wialan, budując wizerunek firmy wśród jej klientów jako rzetelnego i pewnego partnera biznesowego.

Jesteśmy firmą handlową, dla której logistyka jest najważniejszym elementem przewagi konkurencyjnej na rynku. Inwestycje w jej obszarze są więc nieuniknione. System Feniks WMS, jak i urządzenia Zebra były dobrym wyborem: pozwalają nam zdecydowanie precyzyjniej rejestrować wykonywane operacje, przez co jesteśmy w stanie dużo bardziej kompleksowo i przede wszystkim efektywniej zarządzać swoją logistyką – czy to magazynową, czy spedycyjną.

[S. Smoleń.]

Jeżeli szukasz możliwości optymalizacji operacji magazynowych wypełnij poniższy formularz albo zadzwoń do nas.

Doradzimy optymalne rozwiązanie.