Firma Tadmar to ogólnopolska sieć ponad 40-stu hurtowni działających w branży technik grzewczych, sanitarnych i instalacyjnych. Działa na rynku ponad 35-lat. Obsługuje firmy handlowe, wykonawcze, inwestorów i deweloperów, oferując im ponad 50 tysięcy produktów.
Cele i Wymagania:
Głównym, najważniejszym celem wprowadzenia systemu WMS Feniks w magazynie Tadmar w Czeladzi było zastąpienie istniejącego systemu WMS sprawdzonym „w boju” rozwiązaniem. Utrzymywanie dwóch systemów WMS w kontekście planowanej wymiany systemu ERP było ekonomicznie nieuzasadnione i mogło opóźnić oraz skomplikować zaplanowaną zmianę. Zastąpienie starego rozwiązania nowym miało także pozwolić firmie na:
- Usprawnienie przyjmowania towarów zgodnie z wymaganiami firmy Tadmar,
- Istotne przyśpieszenie operacji w procesach kompletacji i wydań towarów z magazynu,
- Poprawę efektywności relokacji towarów wewnątrz magazynu,
- Ścisłą kontrolę stanów magazynowych w czasie rzeczywistym,
- Wymianę terminali mobilnych na nowoczesne, oparte na systemie Android.
- Możliwość szybkiego i efektywnego dostosowywania systemu do własnych potrzeb,
- Wdrożenie funkcjonalności pakowania towarów dla poszczególnych Klientów firmy.
Rozwiązanie – System WMS Feniks:
Na początku 2020r. firma wybrała i w rekordowo szybkim czasie (3 miesiące) wdrożyła system WMS Feniks w swoim nowo otwieranym centrum dystrybucyjnym w Poznaniu. Po kilku latach od tego wydarzenia Tadmar stanął przed wyzwaniem wdrożenia i uruchomienia systemu WMS w swoim drugim centrum dystrybucyjnym – w Czeladzi.
Istotą projektu zrealizowanego w magazynie w Czeladzi było jego przeprowadzenie w modelu roll-outu, czyli wdrożenia systemu Feniks WMS z użyciem schematu funkcjonalności i zakresu konfiguracji ustalonych w dużej mierze dla wdrożenia w Poznaniu. Niezależnie od tego założenia bardzo ważne dla szybkiego wdrożenia systemu były spotkania i warsztaty robocze zakończone stworzeniem projektu SWF.
Projekt wdrożenia systemu Feniks WMS w magazynie Tadmar w Czeladzi zakładał wykorzystanie najnowszej wersji systemu – 7.x, dlatego też dla zapewnienia spójności danych oraz zachowania standaryzacji pracy w obu centrach dystrybucyjnych firmy, poprzedziła go aktualizacja rozwiązania w poznańskim magazynie.
Najważniejszą rolę w projekcie odegrał manager projektu, który dzięki swojemu doświadczeniu zdobytemu podczas wieloletniej pracy w Elandis i znajomości rozwiązań oferowanych przez WMS Feniks, we współpracy z zespołem Tadmar bardzo sprawnie odpowiadał na potrzeby Tadmar i błyskawicznie rozwiązywał problemy napotkane w trakcie wdrożenia.
Istotną rolę w realizacji wdrożenia rozwiązania odegrał również konsultant logistyczny. Jego rolą było wsparcie firmy Tadmar w przygotowaniu magazynu do uruchomienia systemu: zorganizowanie stref operacyjnych, zlokalizowanie stanowisk roboczych z PC / drukarkami, czy też stworzenie koncepcji oznakowania magazynu. Konsultant logistyczny doradzał także firmie Tadmar w zakresie optymalnego rozłożenia towarów w magazynie.
Cechy szczególne projektu:
- Dedykowana integracja z systemem ERP Movex – zakres wymiany danych jak i mechanizmy integracyjne zostały przygotowane pod wdrożenie systemu w magazynie w Poznaniu; pod wdrożenie w Czeladzi wykonano drobne ich modyfikacje oraz zwalidowano poprawność ich działania.
- Wykorzystanie modułu „SPEDITION” – moduł pozwalający firmie zarządzać procesami logistycznymi związanymi z dostawą towarów do Klienta, realizowanych przy użyciu transportu zewnętrznego (definiowanie tras, floty aut, kierowców, obsługa zleceń załadunków i rozładunków, wydruk dokumentów przewozowych i ich archiwizacja).
- Automatyzacja generowania tzw. „Trasówek” – zbiorcze zestawienie docelowych punktów dostawy w formie wydruku, dla przewozów realizowanych jako FTL do punktu A oraz ich relokacji do oddziałów/klientów docelowych (FTL – przeładunek – wydanie towaru).
- Tranzyt towarów pomiędzy oddziałami realizowany w modelu „Cross-docking” – funkcjonalność systemu pozwalająca na zarządzanie wydaniami towarów do docelowych oddziałów firmy bezpośrednio po ich przyjęciu do magazynu (bez konieczności przeprowadzania pełnego procesu logistycznego, a więc przyjęcia, weryfikacji, zamagazynowania, kompletacji i wydania).
- Kastomizacja – dostosowanie systemu do specyficznych potrzeb Tadmar.
Wnioski:
Wdrożenie systemu WMS Feniks w centrach dystrybucyjnych Tadmar, pozwoliło firmie na:
- Automatyzację i uelastycznienie procesu tworzenia tras dostaw towarów do Klientów.
- Automatyzację współpracy z 3 firmami kurierskimi – DHL (w tym DHL ParcelShop), InPost oraz Geis.
- Zwiększenie efektywności procesów magazynowych realizowanych łącznie przez ponad 50 pracowników magazynowych.
- Skrócenie czasu realizacji zamówień Klientów poprzez m. in. automatyzację procesu przydzielania zleceń pracownikom pracującym w poszczególnych strefach magazynowych.
- Optymalizację zarządzania stokami towarowymi poprzez m. in.:
- konsolidację towarów,
- możliwość składowania jednego SKU w wielu lokalizacjach składowania,
- analizę rotacji zapewniającą relokację towarów do lokalizacji zapewniających szybsze pobrania.
Wdrożenie systemu WMS Feniks pokazuje jak istotnym narzędziem usprawniającym codzienne operacje realizowane w centrach dystrybucyjnych – obiektach krytycznych, także dla biznesu firmy Tadmar jest system do zarządzania gospodarką magazynową. Dzięki pierwotnie spersonalizowanemu i wdrożonemu dla potrzeb logistyki CD firmy w Poznaniu, a następnie przeniesionemu na zasadach roll-out systemu do CD w Czeladzi oraz zintegrowaniu go z istniejącym rozwiązaniem ERP, firma Tadmar osiągnęła znaczące usprawnienia operacyjne oraz ujednoliciła procesy w swojej logistyce magazynowej.